dimarts, 5 de gener del 2016

L´Ara Pacis.




L'Ara Pacis (Altar de la Pau) és un monument commemoratiu de l'època de l'Imperi Romà. Es troba a Roma i va ser construït entre el 13 i el 9 aC per decisió del Senat romà, en acció de gràcies pel retorn de l'emperador August després de les seves victorioses campanyes a Hispània i Gàl·lia, i la pau que aquest havia imposat. Està dedicat a la deessa de la Pau i aixecat a Roma, al Camp de Mart, on cada any s'havien de sacrificar un moltó i dos bous. El material utilitzat és marbre de Carrara, té una planta rectangular amb unes dimensions d'11 x 10 x 4,60 metres i no està cobert. Presenta dues portes: una frontal per al sacerdot oficiant, precedida d'una escalinata, i una altra posterior per als animals a sacrificar; aquestes portes estaven orientades originalment a l'est i l'oest. Al seu interior, el centre està ocupat per l'ara pròpiament dita que s'assenta sobre un pedestal escalonat.
El més destacat és la decoració escultòrica que recobreix l'edifici. A l'interior el fris està ocupat per garlandes i bucranis. A l'exterior els sòcols es recobreixen de roleus d'acant. Els frisos exteriors tenen diferent decoració segons la seva ubicació: flanquejant les portes quatre al·legories, i en els murs laterals dues processons.
Les al·legories estan relacionades amb la mítica fundació de Roma. Dels quatre originals només dos s'han conservat gairebé complets; un d'aquests representa a Enees i l'altre (el millor conservat) a la Terra, com una dona amb dos nens, flanquejada pels genis fertilitzants de l'Aire sobre un cigne i de l'Aigua sobre un monstre marí; tot això acompanyat de fruits i animals que fan al·lusió a la prosperitat proporcionada per la Pau d'August.
La processó dels frisos laterals representa a August, la seva família, amics, magistrats i senadors, component un magnífic conjunt de retrats que, però, deixa entreveure una forta influència de les Panatenees del Partenó, si bé els personatges procesionan en dues files amb més ordre i disciplina que en el temple àtic. Es combinen alts relleus amb mig i baixos relleus, que contribueixen a crear sensació de profunditat.
Ens trobem, doncs, davant una obra que combina els elements d'origen grec i hel·lenístic (la influència de Fídies, les al·legories i elements decoratius hel·lenístics), amb el realisme i la sobrietat característiques de la tradició romana del retrat, representant per la seva qualitat el punt més alt mai assolit en l'art dels relleus.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada